EN FA
سبد خرید 0

انرژی خورشیدی


انرژی خورشیدی


در جهان امروز، مسائل زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی ناشی از تمرکز گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی ازیک‌طرف و از طرف دیگر گرانی این سوخت‌ها، زمینه‌های تحول در استفاده گسترده از انرژی­های تجدید پذیر را فراهم نموده است. همچنین استفاده از فن­آوری­های نوین جهت تولید توان به‌عنوان یکی از مبحث­های مهم در تولید انرژی می­‌باشد. استفاده از منابع توزیع‌شده در کنار مصرف‌کننده‌ها علاوه بر اینکه تولید توان موردنیاز در محل مصرف را تا مین می‌کند، دارای مزایای دیگری از قبیل کاهش تلفات انتقال توان، بهبود ولتاژ سیستم در شبکه­های ضعیف شعاعی، بهبود پارامتر‌های کیفیت توان و ... می‌باشد.
انرژی نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان از منابع بدون کربن استفاده می‌گردد؛ مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی، زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده. از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.این نوع انرژی‌ها معایب سوخت‌های فسیلی مانند افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست محیطی را ندارد 
علاوه بر این منابع تولید آن‌ها تمام ناشدنی و بدون محدودیت است.

منظور از واحد­های تولید پراکنده، واحدهای تولید توانی است که نزدیک مصرف‌کننده قرارگرفته و می­توانند به‌صورت جداگانه یا متصل به شبکه سراسری، تولید برق نمایند. به‌طورکلی این منابع بسته به فن­آوری و انرژی اولیه­ای که استفاده می­‌کنند به دو نوع تجدید ناپذیر و تجدید پذیر تقسیم می­‌شوند. منابع تولید پراکنده تجدید ناپذیر متشکل از توربین­‌های گازی و موتورهای احتراقی می­باشند. در مقابل آن‌ها منابعی از قبیل نیروگاه‌­های خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، پیل سوختی و تولیدهای آبی ... منابع تولید پراکنده تجدید پذیر می‌باشند. مزید بر آنچه ذکر شد با افزایش استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر، نیروگاه‌های تولید پراکنده برای مصرف‌کننده‌های کوچک که در فاصله بیشتری  از شبکه سراسری برق قرار دارند مناسب هست. همچنین تعداد بی‌شماری روستاهای پراکنده در جهان وجود دارد که امکان دسترسی به شبکه سراسری برق را ندارند و بهره‌گیری از تولید پراکنده بهترین روش جهت برق‌رسانی به این مناطق است.

روش‌های گوناگونی جهت تولید پراکنده مطرح‌شده و به کار گرفته‌شده است. توان تولیدشده در نیروگاه­های تولید پراکنده بسته به نوع کاربری آن‌ها امکان تغییر تا چند مگاوات را دارد. برخی از این روش­ها عبارت‌اند از:

- سلول­‌های فتوولتاییک

- موتورها و ژنراتورهای جبرانی احتراق داخلی

- پیل‌­های سوختی

- توربین ژنراتورهای احتراقی کوچک

- واحدهای جزر و مدی

- توربین­‌های بادی

بعضی از آن‌ها همچون باد و فتوولتائیک از درجه بالاتر تکامل برخوردارند و برخی دیگر همچون امواج و نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی در مراحل پایین‌تری از توسعه قرارگرفته‌اند. اما همه آن‌ها نیاز به تحقیق و توسعه بیشتری برای بهبود در عملکردشان دارند. با توجه به جدید بودن فن­ آوری انرژی­های تجدید پذیر، تحقیق و نوآوری در مورد این سیستم­ها از اهمیت زیادی برخوردار است، ازاین‌رو مسئله تحقیقات جزء لاینفک سیستم‌های تجدید پذیر است و می‌توان گفت یکی از راه‌های غلبه بر موانع توسعه و ترویج انرژی­های تجدید پذیر ایجاد زمینه‌­های توسعه تحقیقات، انتقال فن­آوری و نوسازی آن‌ها هست. در این زمینه کشورهای صنعتی جهان توجه ویژه‌ای دارند و به امر تحقیق و توسعه در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، بودجه­‌های دولتی بسیار بالایی اختصاص داده‌­اند.



 

تاریخ:1399/08/17
بازدید:798 بازدید
مقالات
سلام، سوالی دارید در خدمتیم