EN FA
سبد خرید 0

معرفی آزمایشگاه شبیه ساز آنالوگ سیستم های قدرت و پست برق


معرفی آزمایشگاه شبیه ساز آنالوگ سیستم های قدرت و پست برق


دانلود مقاله کامل

معرفی آزمایشگاه شبیه ساز آنالوگ سیستم های قدرت و پست برق

حامد ملااحمدیان، مدیر عامل شرکت تجهیزات ابزارآزما و عضو هیئت علمی دانشگاه

اطلاعات مقاله

 

چکیده

واژگان كليدي:

دستگاه شبیه ساز، سیستم­های قدرت، مدل پی خط انتقال، پست برق، پخش بار.

 

آموزش کاربردی و عملی سیستم های قدرت و پست برق و مفاهیم مربوطه برای دانشجویان رشته مهندسی برق و مهندسین شرکت های توزیع و برق منطقه ای حائز اهمیت می باشد. آموزش سنتی بررسی سیستم های قدرت و تحلیل سیستم های انرژی توسط نرم افزار های شبیه ساز صورت می گیرد. در این مقاله دستگاه شبیه ساز آنالوگ سیستم های قدرت به عنوان راه حل آموزش عملی، کاربردی و مفهومی ارائه می گردد. دستگاه پیشنهادی دارای انواع تجهیزات موجود در شبکه قدرت بوده و شبکه را با مقیاس 1 به 1000 به صورت متمرکز مدلسازی می نماید. مدل H پست های برق، مدل پی خطوط انتقال، ترانسفورماتورها، ژنراتور سنکرون، تجهیزات اندازه گیری متنوع و بارهای الکتریکی خطی و غیرخطی در این دستگاه ها تعبیه شده است. استفاده از پارامترهای خطوط واقعی شبکه برق ایران، در نظر گرفتن جزئیات پست های انتقال برق، امکان بررسی پدیده های شبکه قدرت و تحلیل و بررسی تا شبکه های قدرت 5 باسه بر روی این دستگاه ها فراهم شده است. دستگاه شبیه ساز ساخته شده به خوبی رفتار شبکه را مدل می نماید.

 

 

1-     مقدمه

1-1 تولید انرژی الکتریکی

تولید انرژی الکتریکی به روش های مختلف و توسط تولیدکننده های مختلف صورت می پذیرد. عمده توان تولیدی در شبکه های قدرت توسط ژنراتورهای سنکرون تولید می شوند. این ژنراتورها به دلیل راندمان بالا به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. در عمل برای اتصال ژنراتور سنکرون به شبکه از ترانسفورماتور افزاینده استفاده می­شود. به دلیل وجود محدودیت­های عایقی، ولتاژ خروجی ژنراتورها عمدتا کمتر از kV20 است. با توجه به سطح ولتاژ فیدری که قرار است ژنراتور به آن متصل شود؛ ممکن است ولتاژ خروجی ژنراتور طی بیش از یک مرحله افزایش سطح داشته باشد. گاهی اوقات نیز توان خروجی ژنراتور از طریق دو ترانسفورماتور موازی به شبکه منتقل می­شود که دلیل اصلی آن افزایش قابلیت اطمینان در انتقال توان و کاهش بارگذاری ترانس می­باشد. در این شرایط چنان چه یکی از ترانسفورماتورها به هر دلیلی از شبکه خارج شود، انتقال توان از طریق ترانسفورماتور موازی صورت خواهد پذیرفت.

خروجی ژنراتور سنکرون قبل از اتصال به شبکه می بایست از لحاظ فرکانس، دامنه و فاز ولتاژ با شبکه سنکرون شود. به منظور ایجاد فرکانس سنکرون در عمل دور چرخش ژنراتور در مقدار نامی تنظیم می گردد تا فرکانس خروجی آن تنظیم گردد. در آزمایشگاه جهت این امر از موتور القایی کوپل شده با ژنراتور جهت کنترل دور ژنراتور و تنظیم فرکانس استفاده می گردد. برای تغییر دور مجموعه کوپل شده موتور-ژنراتور از یک اینورتر سه فاز که موتور را تغذیه می نماید استفاده شده است. با تغییر فرکانس خروجی اینورتر، دور موتور القایی تغییر می نماید و به تبع آن فرکانس خروجی ژنراتور سنکرون تغییر می کند.

به منظور ایجاد دامنه خروجی برابر با شبکه از تغییر جریان تحریک ژنراتور سنکرون استفاده می­گردد. علاوه بر فرکانس و دامنه، رعایت ترتیب فاز و حداقل شدن اختلاف فاز دو ولتاژ نیز اهمیت دارد.

 

[1] Email: info@abzarazma.com

تاریخ:1400/11/06
بازدید:738 بازدید
مقالات
سلام، سوالی دارید در خدمتیم